úterý 27. prosince 2016

Lucifer pod stromečkem

Šamanovo doupě - toto je příloha Jana Kovanice, stálého spolupracovníka Neviditelného psa. Šamana není radno dráždit, vidí do budoucnosti a pamatuje i na minulost! 
 
28.12.1999
ŠAMANOVO DOUPĚ
Lucifer pod stromečkem

(Jan Kovanic)
Je večer po Štědrém dnu. Letos proběhlo předvánoční běsnění v jakémsi poklidu. Anebo jsem měl ten dojem, protože zrovna 22. a 23. prosince jsem trávil dny na dvanáctihodinových směnách v rodném Energetickém provozu Ústřední telekomunikační budovy na Olšanské. Minulých osm let tomu tak nebylo, užíval jsem si dovolené a knihkupeckých žní a shonu na tržišti Luka. Shon jsem si zažil tentokrát v práci - do 15. prosince musely být všechny rekonstrukční akce na ÚTB dokončeny, stejně jako v celém Telecomu. I všemožné ověřování a zajišťování. Teď se už jen těšíme na příchod roku 2000, neboli latinsky MM. Ani dovolenou si vzít nemůžeme. Ale co, hlavně, že máme práci.


Kapry k vánočnímu hodování jsme si pořídili jako vždy až 23. prosince, ale tentokrát je poprvé kupoval synek Honza. Čtyři dvoukilové, takoví jsou nejlepší. Žena Ivana vyrobila rozpis prací a přimagnetovala ho na dveře ledničky, takže každý věděl, co je jeho povinností. Protože pracující tatínek dorazil domů až po sedmé, neměl toho tolik. Den před Štědrým dnem jsem vykonal zasazení stromku, krásného smrčku, do stojánku, zeleného, trojnohého, s vysokým okružím, aby se mohl stromeček napít. Odnesl do koupelny a osprchoval studenou vodou ve vaně. Donutil jsem ho vyslechnout několik sprostých slov.
Totiž, když jsem po jedenácté v noci po vyčištění odpadu v koupelnovém umyvadle usazoval sifon na jeho místo, podařilo se mi ulomit ho. Čímž bylo zneprovozněno umyvadlo v koupelně i na sousedním záchodě, ve vaně si okapával stromeček. A tak jsem na Štědrý den přece jen šel do sídlištního centra na Lužiny zakoupit nový sifon v ceně 105 Kč. (Měli a není to kupodivu.) Ten jsem už nezlomil. Ještě jsem zajel naší nákladní Felicií celých 500 metrů do nového Makra za Jeremiášovou ulicí nakoupit dobrých vod (pro ženu), pomerančových džusů (pro děti) a basu krušovických desítek (pro sebe). Stejně jako vloni jsem konečně odvezl letní skládací lehátko z lodžie do sklepa, ten je ale plnej. Pokusili se ho přednedávnem vykrást, už ho měli otevřený, ale pohled na změť zbytečností zloděje poňoukl, aby raději ukradli kolo ze sousedního sklepa, než by se k těm našim prodírali starými pádly, pytlem se senem po dva roky mrtvém morčeti, běžkami se dřevěnou skluznicí a podobnými relikviemi. Stačilo koupit nový zámek.
Obědvali jsme čočku a kdo chtěl, dorazil se vánočkou. Dcerka Terka smažila obalované kapří řízky, synek Honza strojil stromek a stavěl betlém. Vždycky si v něm vytvoří několik příběhů. Letos Šílený mnich (Honzův papírový oblíbenec) vede hada, průvod složený z dalších koledníků, do šílené spirály. Tři králové přinesli čokoládové soudky, jinak ozdoby na stromeček. V poměru k jejich velikosti nabyly čokoládové dary olbřímích rozměrů. Pak jsme hledali ďábla, je též přítomen. Totiž ležící anděl, jež se má vznášet nad chlévem a pět latinská díkuvzdání. Připevňujeme jej na stromeček a vždy nám spadne. Tak ho letos Honza nechal rovnou ležet, (s)padlého anděla. Ale kominík mu už nese žebřík, aby se opět mohl vyšplhat na stromeček.
V klidu a pohodě jsme se dopracovali až do osmé hodiny večerní, kdy jsme usedli kolem slavnostně prostřeného kruhového stolu. Ještě jsem na talířek položil dva krajíčky chleba, krájeného, z mrazničky, alespoň ten. Zasejc na to všichni zapomněli a příští rok by nám chlebíček mohl scházet. A co kdyby někomu zaskočila kůstka, co by si bez zajedení chlebem počal, no? (Prý psali v novinách že teď se zabodlá kůstka nemá chlebem zajídat, ale co se má, to tedy nevím.) Seděli jsme u stolu trochu déle než obvykle. Vychutnával jsem si to. Oběma našim dětem je už přes dvacet, kdo ví, u kterého stolu budou sedět napřesrok. Ale to bude i trochu náš stůl, když tam budou sedět naše děti. A později i jejich děti...
Všichni snesli svoje dárečky na dřevěnou "pec", na které máme stromeček i s betlémem, a pak šli dozadu z okna vyhlížet Jéžiška. Rozžehl jsem elektrická světýlka, zapálil pět prskavek a všechny sezval mosazným zvonečkem, který před dávnými časy nosila na krku koza babičky Hejtmánkový. Zapěli jsme koledy a Ivana začala rozdělovat dárky. Byly hezké, mnohé i užitečné. K těm hezkým: Honza dostal svou obvyklou horu knih a cédéčko z jedničky Hvězdných válek, Terka krom knih i opravdického plnicího Parkera, já Hvězdářskou ročenku a kapesní aztécký kalendář. No ale nejhezčí dárek asi dostala Ivana od Terky: Po více než roce se dcerce podařilo dosochat z lipového špalku půlmetrovou sošku kouzelníka se zdviženýma rukama a kápí na hlavě. Štědrovečerní idylu letos poprvé neznesvěcovalo mytí hory nádobí, jen se muselo naskládat do myčky.

A jsou Vánoce. Kdo má hlad, jde na lodžii, nabere si z prádelňáku bramborového salátu, z jednoho ze dvou pekáčů vybere slibný kus obalované ryby, tu si strčí do mikrovlnky a Dobrou chuť! Nebo si může nabrat rybí polévky z dalšího velehrnce. Když už má dost cukroví.
Děti si čtou, Ivana spí u puštěné televize (z Grozného hlásí Štětina těžké ztráty ruských útočníků), já píšu do pentíčka. Těšil jsem se, jak ještě popíšu božohodový výlet do Prokopáče. Jenže venku je dnes hnusně. Fouká silný vítr. Padá ledovatka. Terka má 38 stupňů, zobe Paralen a zapíjí léčivým čajem. Nikam jsme nešli.
Na křižovatce, kam máme výhled, zase řinčela rozbitá autoskla. Tentokrát se nehoda obešla bez zraněných. Pokud byli, tak jen lehce. Žádné sanitky nepřijely, jen policajti.
To před týdnem panovalo na naší náhorní plošině nad Prahou krásné zimní počasí. S Ivanou jsme o Zlaté neděli, ostatně jako po většinu nedělí, procházeli Prokopákem, na jehož prohlubeň se díváme z okna sídlištního bytu v pátém patře. Vraceli jsme se tím oblíbeným borovicovým hájkem Barta a Astona. Slunce zapadalo za mraky nad ořešským kostelíkem. Jeho zlaté světlo zčervenalo. Opřeli jsme se o kmeny borovic černých se stříbrně vyšisovanou kůrou a dívali se k západu. Větve z olivově zelenými jehlicemi nad námi dělaly baldachýn, který se v klidném vzduchu ani nepohnul. Bílé centimetry sněhové pokrývky zdůrazňovaly čerň hlíny zoraného pole, nad kterým se třepotala hladová poštolka. Trocha sněhu ležela všude na krajině, jen v borovém hájku svítila rezavá zem s napadaným rezavým jehličím. Zpod povrchu se tu klubou oblé šedavé kameny s kulovou odlučností , ztuhlá láva dávné podmořské sopky.
Za Prokopáčem a poli šuměl ruch Jižní cesty. Rezavé Slunce konečně zalezlo, bílošedé mraky na východě začaly zastírat nafouklý balón obzvlášť velikého Měsíce spěchajícího do úplňku. Rezavá hlína zčernala, nazlátlý sníh zbělal. Z údolí začala stoupat mrazivá mlha, vydali jsme se dál. Bylo už značně vlezlo. Sice nefoukal vítr, ale už mne nehřála přenádherná šála, o které jsem tu loni psal: "Tu už nesmím ztratit!" Ztratil jsem ji. No a vidíte, letos na Štědrý den ležela pro mne pod stromečkem zářivě nová.
Kdyby se všechny ztráty daly tak lehce nahradit!
Psáno na Lužinách na Boží hod vánoční IMM AD

Žádné komentáře: