pátek 25. července 2014

ČESKÉ TEXTÁRNY 2004: Ambrožův nekrolog

(Jména osob, jakož i názvy podniků a institucí zde uvedených, jsou pouhou literární fikcí. Jakákoli podobnost je čistě náhodná, zejména jména či podobnost se jmény osob, podniků a institucí. Všechno je to úplně vymyšlené, kromě citací z pracovních posudků a příruček.)


Pondělí 12. července 2004

Náš vedoucí Duto Hlav přiletěl z prc. porady managorů celý naježený: Musíme okamžitě vyrobit nějaké skvostné texty pro budoucího premiérministra Standu Grosse, ty žvásty od Mátohy prý moc nezabírají. Musíme vyrobit? My?? Kdo???

Já makám na textech pro dva fotbalové rozhodčí, co mají zaracha - a to je příkaz přímo od ředitele Běsného Kokota, který to zase dostal příkazem od jakéhosi ministra vnitra. No a Ambrož si dnes vybírá dva půldny na hledání nového pracovního místa.

Když jsem to Dutovi ozřejmil, vykřikl na Ambrožovu adresu: "Ten flákač!"

Úterý 13. července 2004

Mé texty pro rozhodčí zabraly. Oba už můžou pískat. Ale musel jsem Duta zase zklamat - mám nutnou zakázku pro prezidenta Klause kvůli nějakým internetovým postelím. A Ambrož si  vybírá den volna na hledání nového místa - podle kolektivní smlouvy.

Hlav zařval: "Toho mizeru jsem měl vyhodit už dávno!"

Středa 14. července 2004

Tak s těmi internetovými postelemi je to trochu jinak: Nejde o postele na síti, ale o postele se sítí. Takže jsem musel máknout a celý text pro Klause předělat. Co jsme udělali s tím včerejším? Prodali jsme ho ministrovi zdravotnictví - a Kubinyi hned rozkázal postele od Internetu odpojit. A tak už nejsou psychiatrické postele se sítěmi.

Jednu takovou by potřeboval Duto Hlav, když nemohl sehnat Ambrože. Ten si dneska vybírá část ze svých masívních přesčasů.

"To mi dělá naschvál, ta svině podraznická!" ječel Duto a chodil přitom po stěnách.

Čtvrtek 15. června 2004

Dnes jsem měl další nutnou práci. Opět job přímo od Kokota. Prý pro nejmenovaného unionistického poslance. Napsal jsem jedinou větu: "Pod podmínkou zachování přísné anonymity požaduji za své odstoupení ze sněmovny částku přesně (15-20) milionů korun." (Suma byla v závorkách, protože se ještě nevědělo, o jakou částku půjde). Jenže místo aby Kokot můj text poskytl  Mariánovi, upadl mu náhodou při interwiev s novinářem z Libových novin na zem. Onen novinář si ho omylem vzal a omylem uveřejnil (i s tou neurčitou částkou...). Až to tak vypadá, že si onen text neobjednal Marián, ale ten novinář z Libovek.

Standa stále mlčí a ukrývá se před médii. Nemá totiž co říci. Ambrož mu zase nic nenapsal. Dnes si vybírá jeden den ze zbylé dovolené. Duto to okomentoval takto: "Ten parchant, ten hajzl, ten..." (nemohu dále citovat, neb co kdyby můj deníček četla má slušná žena?). A chodil přitom po stropě.

Ale nevím, proč se zlobí. Ambrož přece odchází od Českých Textáren - pro nadbytečnost...

Pátek 16. června 2004

Ráno se v textárně nakrátko objevil Ambrož. Pravil, že je objednán k závodní lékařce na výstupní zdravotní prohlídku. Protože měl ještě několik minut času, napsal pro Standu konečně nějaký text. Jaký? Standa to hned odpoledne s ulehčením sdělil médiím:

"Připravované programové prohlášení nové vlády bude stručné a jasné."

Poté Ambrož opět odplul. A co na to Duto Hlav?

Explodoval: "Hřál jsem si na prsou slizkého hada!" A pak dodal: "Napište, Moby Dicku, na toho hajzla nějaký pracovní posudek, možná ho ten hnusák bude chtít. A koukejte, abyste o tom kriplovi psal pěkně, protože jinak se ten ksindl bude s námi soudit".

Sobota 17. června 2004

Dneska je mimořádně léto a já musím psát pracovní posudek na Ambrože. Odpoledne jsem si s tím už nevěděl rady a tak jsem mu zavolal na mobil. Poprosil jsem ho, ať si to na sebe napíše sám. Ambrož odvětil, abych si posudek vyzvedl z nezamčené zásuvky jeho pracovního stolu. Už ho má napsaný tři roky!

V pozadí hovoru se ozýval šťastný výskot a šplouchání. Ptal jsem se Ambrože, kde je. Prý na pláži. Je tam přeplněno: Mají tam sraz bývalí zaměstnanci Českých Textáren, chudáci vyhození.

Neděle 18. července 2004

Gross promluvil. Ukázalo se, že se spokojil s Mátohovými výtvory. Je s nimi prý dokonce navýsost spokojen! Například s tímto třicet pět let starým skvostem, který tehdy Mátoha stvořil pro generálního tajemníka KSČ soudruha Gustáva Husáka. Dnes ho Standa přednesl na zasedání ÚVV:

"Jestli si bude klást pan Gott nějaké podmínky, tak takovou cenu pro nás zase nemá. Jen ať si zůstane, kde je!" Akorát místo jména "Gott" řekl "Kalousek"...

Pondělí 19. července 2004

Ambrož si tento týden užívá konečně letního počasí někde na pláži při nuceném dobírání dovolené před vyhazovem. Duto Hlav byl celý den na prc. poradě managorů, mohl jsem si v klidu prostudovat (a přepsat) Ambrožův pracovní samoposudek. Přepsat? No, vynechal jsem slova a sousloví jako "excelentní", "důsledné dodržování pracovní kázně", "vysoká odpovědnost" a "příkladná pracovitost".

Chce snad Ambrož provokovat? Já ne!

Úterý 20. července 2004

Duto Hlav zase celý den někde lítal - prý vyběhává Ambrožovi nějaké formality. Zahlédl jsem ho jenom v kantýně, kde na mne z dálky hrozil a volal: "Ten váš posudek nebyl moc dobrý! Musel jsem ho předělat!"

Chudák, musel předělávat práci, kterou měl rovnou dělat sám. Hm, asi mu vadilo, že jsem nepoužil jeho vlastního slovního ohodnocení. Ale Dutovy výrazy jako "flákač", "mizera", "svině podraznická", "parchant", "hajzl", "slizký had", "hnusák", "kripl" a "ksindl" mi nějak nešly přes klávesnici. To se mi tam spíš pořád pletlo: "Napiš si to sám, zmrde!"

Středa 21. července 2004

Duto Hlav přepsal můj (Ambrožův) pracovní posudek na Ambrože. Nechal mi ho přečíst, abych prý věděl, jak se mají psát posudky. Jaká slova při svém hodnocení nakonec použil? Trochu jsem se podivil: "excelentní", "důsledné dodržování pracovní kázně", "vysoká odpovědnost" a "příkladná pracovitost". Jako by znal původní Ambrožův sebechválící text! Jo, ještě navíc připsal odstavec, kde vyzdvihl Ambrožovu "dobrou spolupráci s přímým nadřízeným"...

Teď je to skutečně skvělý nekrolog!

Čtvrtek 22. července 2004

Začal jsem studovat příručku "Odcházím ze zaměstnání", jež je "určena pro odcházející zaměstnance jako zdroj informací o procesu odchodu. Jejím obsahem je výklad některých ustanovení spojených s vymísťováním, rozbor povinností stanovených touto příručkou a dalšími zákony a výkladovými stanovisky, stanovení způsobu jejich plnění, další příslušné informace. Účelem příručky je poskytnout zaměstnancům příslušný výklad obecných pravidel stanovených v této příručce tak, aby nedocházelo k interpretačním obtížím. Příručka je vzhledem ke svému určení předmětem pravidelných aktualizací."

Chci být totiž též vyhozen od Českých Textáren!

Pátek 23. července 2004

V kantýně se objevila nástěnka s rudým podkladem. Na ní se stkví barevná Ambrožova fotografie formátu A4 se zlatým popiskem "Nejlepší pracovník Českých Textáren".

Ti ho mají rádi - že odchází!

Sobota 24. července 2004

Zdál se mi sen. V tom snu jsem podepsal dohodu, podle níž dostanu roční plat, příspěvek na rekvalifikaci, pět bílých pracovních plášťů, pár párů luxusních sandálů s izolačními podrážkami, dvacet toaletních mýdel, krabici s papírovými ručníky, balík papírů do tiskárny a - propisku! Co za to? Už nikdy nebudu muset chodit do práce! Tedy do své práce v Českých Textárnách.

Pak jsem se probudil. Ale ten sen byl tak živý, že chvílemi nevím, jestli jsem zaměstnancem Českých Textáren, kterému se zdálo, že byl vyhozen, anebo nezaměstnaným, kterému se zdá, že - ó hrůzo! - je stále ještě textárenským otrokem.

Opravdu nevím. Zejména mě plete ta nová propiska, se kterou si píšu do Tebe, můj tajný deníčku, své každodenní zápisky...

Pondělí 26. července 2004

Konečně se objevil Ambrož. Nastal jeho poslední týden v našem baráku v Centru. Přijel svým soukromým autem na naše parkoviště! A byl třikrát na záchodě!! A zavíral přitom za sebou dveře!!! To všechno je závažné porušení pracovní kázně - mohli by vás za to vyhodit bez odstupného. Jenže on je už vyhozenej, vlastně, chudák... S odstupným. Mizera je to!

Dneska vracel svůj počítač.
Vytelefonoval si to z plzeňskou firmou, která je přebírá.
Potvrzení o odeslání dostane z Olomouce, kde je pro nás jiná firma inventarizuje.
Poslat ho bude muset do Ústí, kde se vrácené počítače skladují,
aby z Českých Budějovic, kde nám dělají účetnictví, obdržel schválenku,
že Českým Textárnám už nic nedluží.

Nemám čas se s ním bavit. Píšu inaugurační řeči novým ministrům - už se ví, kteří to budou.

Úterý 27. července 2004

Ambrož rotuje v útrobách Českých Textáren. Musí podepsat papír s přiznáním platu pro důchodový úřad. Ten doklad měl dostat společně s gastroturkami, které nám zasílá jedna brněnská firma, ale protože už na žádné gastroturky nemá nárok, tak mu je neposlali. Tím pádem ani onen doklad. Zítra jede do Brna...

Dopsal jsem řeči pro ministry.

Středa 28. července 2004

Ambrož už nemá čas psát žádné texty pro špičky politických stran, protože si vyřizuje výstupní formality v Brně. Ale Standovi Grossovi to vlastně nevadí, má svého Mátohu s desítkami let praxe. Lidovci stále opisují z Bible: "Trváme jako skála na svém." No a  unionisti - ti mlčí!

Vedoucí Duto Hlav mě zjebal, že jsem psal inaugurační řeči pro jiné ministry, než kteří budou jmenováni. Kvůli mě se teď prý musí předělávat celá vláda!

Čtvrtek 29. července 2004

Ambrož dnes poprosil našeho pana vedoucího o svůj pracovní posudek. Je to ten, co si na sebe napsal sám, navíc ještě s mohutnou chválou od Duto Hlava. Svému nastávajícímu minulému kolegovi jsem si postěžoval, jak mě Duto stále jebe. Za ten posudek - co měl správně napsat sám Hlav, za to, že jsem prý popletl obsazení budoucí vlády - přitom jsem to psal podle materiálů co nám poslal Standa!, za to, že chodím často na záchod a dokonce jsem byl jednou na obědě mimo budovu firmy u konkurence našeho kantýnského mistra Mlhy, za to, že nedodržuji povinné přestávky při "práci se zobrazovacími jednotkami" (koukání na monitor). Když jsem na tohle Hlavovi pravil, že mi teda nemá dávat tolik práce, odvětil, že mám psát nazpaměť!...

Ambrož seděl nohu přes nohu, poslouchal mě a mlčky si přitom točil prsty mlýnek... Ta svině!

Pátek 30. července 2004

Včerejší Mátohův text pro Standu byl nečekaně účinný: Gross na zasedání koaliční trojky po dvou týdnech vyjednávání pravil: "Platí všechno, na čem jsme se domluvili. Krom několika drobných změn." Takže padla další vláda dřív, než byla jmenována. Zase píšu nové inaugurační řeči pro zase jiné ministry. Proto jsem nestihl napsat text pro prezidenta Klause, takže ten musel odvolat již ohlášené televizní vystoupení...

Co se týče Ambrože, tak ten je už definitivně vymístěn. Ráno vrátil Duto Hlavovi klíče. Ten mu k tomu napsal ručně nějaké potvrzení. Měli jsme na to dřív nějaké formuláře - klíče se vracely u klíčníka, ne?

Ambrož pak odevzdal Duto Hlavovi vstupní průkazku. Dostal od něj cár papíru s Dutovými klikyháky a razítkem. Jsme měli nějaké formuláře, ne? A vůbec, průkazky se vracívaly na vrátnici, ne??

Ambrož vrátil Dutovi technickou literaturu. Dostal papír s razítkem a knížky šly hned do odpadkového koše. No moment - přece jsme mívali nějakou technickou knihovnu, ne???

Ambrož mi to pak vysvětlil: "Nejdřív jsem si myslel, že jsem nejspíš první pracovník, kterého České Textárny propouštějí. Ale ne, jsem poslední! Moje problémy pramenily z toho, že všechny lidi, kteří vyhazovali, už vyhodili." Objali jsme se, a Ambrož šel. Ale ještě za ním na chodbu vyběhl Duto Hlav a volal:

"Počkejte, počkejte, ještě vám dám papír!"

Ambrož odvětil, odcházeje: "Děkuji, nepotřebuji, dnes jsem byl již třikrát!"

"Ale ne, vy mi nerozumíte, papír do tiskárny, celý balík!"

Vzdalující se Ambrož volal v odpověď: "Já si ho koupím z odstupného!"
*********************************************
MOBY DICK – nikoli velryba z Melvillova románu, pouze zaměstnanec v textárně, vystavený mobbingu a bossingu, který si vede zápisky, aby se nezbláznil.
(Další informace o vztazích na pracovišti, zkratkách a jiných reáliích firmy ČESKÉ TEXTÁRNY, a.s., viz zde)

Předcházející týdny hledejte pod štítkem Moby Dick
Portrét Mobyho vyhotovil Kryšpín.

Podněty, připomínky a výkřiky čtenářů Deníčku Moby Dicka lze posílat na schránku moby.dick@seznam.cz.
Předem dík! >>:)) Moby Dick