úterý 12. května 2015

Mír v Kuřeti, mír ve Světě


Když jsme s ženou Ivanou na konci dubna 2006 přiletěli do země izraelské, první, co mne překvapilo, byl pocit absolutního míru. Už klesání na přistání, při kterém piloti EL AL vedli své letadlo za ranního šírání mezi mračnými horami, ve kterých se blýskalo, bylo velmi mírné, až mírové. Zapsal jsem si tehdy: "Cítíme takovou jistotu pilotů, že bychom se s nimi klidně vydali i na bombardování Bagdádu. (Ostatně nejspíš se ho kdysi skutečně účastnili.)"



Než jsme se dostali k autobusu, už bylo po dešti, mezi mraky prosvítalo slunce a létalo ptactvo nebeské. Vlaštovky, holubi, nad nimi poštolky. Opět jsem cítil mír. Mír v Izraeli. A říkal jsem si: Ano, napíšu o naší čtrnáctidenní cestě asi tak čtyři články do Neviditelného psa. Nakonec těch článků bylo čtyřicet, a mohli jste si je přečíst na stránkách NP nebo Eretz.cz. Vyprávěl jsem v nich o našem putování Galileou. Objevovali jsme neširoké Chulské údolí, které mezi Libanonem a Golanskými výšinami tvoří "Galilejský prst" vztyčený k severu. Byli jsme na samém ostří nehtu Galilejského prstu v Metule, navštívili vyhlídku nad opuštěnou syrskou Kunejtrou, ochutnávali víno v Kacrinu, objížděli jezero Kineret (aneb Moře Galilejské). Užívali jsme si výhledů z pohoří Karmel na Haifu a koupání ve Středozemním moři na pláži v Netanji. Objevovali jsme antické památky i nádhery přírody. Podívali se do Kumránu a položili se do vod Mrtvého moře. A navštívil jsme Jeruzalém! Shlíželi jsme na něj ze čtyř světových stran a vyhlíželi ho z hloubky tunelů. Nechali jsme se v něm vodit a mohli jsme jím i svobodně brouzdat.


Trailer podle scénáře Jana Kovanice
Režie a mluvené slovo: Tereza Zikmundová Kovanicová
Hudba: Adam Sporka, https://soundcloud.com/adam_sporka

Myslel jsem, že by z mých fejetonových reportážní mohla být knížka, a věděl jsem, že se bude jmenovat "Mír v Izraeli". Oslovil jsem tři nakladatele, ale po nadějných začátcích jednání z různých důvodů skončila. Než jsem oslovil dalšího nakladatele, uběhly dva roky, a my byli znovu v Izraeli. Znovu v Jeruzalémě a jeho okolí, ale navštívili jsme i turistický jih v Ejlatu a vykoupali se na korálové pláži v Rudém moři. Na jeden den jsem si odskočil do jordánské Petry. A zase z toho bylo asi čtyřicet článků. A zase jsem postupně oslovil tři nakladatele. A zase to v tom roce 2008 nedopadlo.

Sedmý nakladatel dostal přepracovaný a doplněný rukopis na konci léta 2013. Bohužel mi však na podzim toho roku zemřela má milá žena Ivanka. Ivanka byla velice přísnou posuzovatelkou mého psaní. Vyšlo mi pět knih, padesát povídek a asi dva tisíce článků, ne se všemi byla spokojená, ale mé povídání o Izraeli se jí líbilo. Po jejím odchodu jsem se tedy rozhodl, že rozdělanou práci dokončím. Rozbil jsem prasátko a odjel do Izraele na další zájezd. Objevovali jsme Tel Aviv a jeli se podívat na zalesněný Karmel. Průvodkyně Dalia nás protáhla nejtajnějšími uličkami Jeruzaléma. Opět jsme byli v Ejlatu a poprvé navštívili Šalomounovy sloupy. Společně s Židovským národním fondem jsem zasadil tři stromky. A zase z toho bylo asi čtyřicet článků. Ty se Stanislavu Hudskému z nakladatelství Beletris líbily, a tak jsem loňský podzim strávil přepisováním 122 článků ze tří let do 122 kapitol ve třech dílech. A teď vychází knížka! Má 496 stran textu a 64 stran barevných příloh s fotografiemi. Jmenuje se – Mír v Izraeli. Mezi našimi návštěvami tam občas propukaly nějaké války, ale mezi válkami vždy přichází mír. A ten mír v Izraeli je tak hmatatelný, že by se dal mazat na chleba.

A teď přichází čas na dvě pozvání. Pozvání prvé se týká prvního otevření knihy. Propukne ve čtvrtek 14. 5. 2015 v 19:00 v podniku Kuře v hodinkách, Seifertova 617/26, Praha 3. (Nejlépe je sem nejspíše dostanete z centra  tramvajemi 5, 9, 26 do stanice Lipanská, a pak dolů přes Sladkovského náměstí; je to blok za kostelem sv. Prokopa.) Patronem této události je česká pobočka Židovského národního fondu (Keren kajemet le-Jisra'el). Bude i kvalitní kulturní program: Vystoupí pražská šansoniérka s nejhlubším hlasem Věra Nerušilová. Svým skvělým kontraaltem zapěje židovské písně, doprovázet se přitom bude na kytaru. (Víno sice nebude izraelské, ale také dobré.)

Druhé pozvání se týká pomalu již nastávajícího veletrhu Svět knihy. Mír nebude chybět ani tam. Jeden bude k nahlédnutí přímo v Izraeli, přesněji ve stánku velvyslanectví Státu Izrael (stánek S115 ve střední hale vlevo) a k prodeji s veletržní slevou bude k mání na stánku časopisu XB-1 (P615, v pravém křídle v pravém horním rohu).

Příští týden by už měla být kniha v obecné distribuci. Nu, a kdyby nebyla ve vašem knihkupectví, pak jest možno ji objednat na stránkách nakladatele. (S masivní slevou 240,- Kč z doporučené ceny 336,- Kč, ale zase se platí poštovné.)

Ještě poznámka k obrazovému doprovodu: Kruté bylo pro mne vybírat fotografie do knížky. Cožpak sever a digitální pravěk roku 2006! Odtud jsem měl jen asi 500 fotografií. Ale napodruhé jsem si pořídil databanku, a ta spolykala už asi tři tisíce fotek! Napotřetí jsem se mírnil, nicméně takových 2.500 použitelných snímků jsem vytvořil. Ke každému článku na mém blogu, anebo na Psu, bylo přiloženo asi 10-15 vybraných snímků. A nakonec se do knížky k jedné kapitole vešla jediná fotka…

Takže jsem vyrobil stránku, na které je asi 120 odkazů na 120 fotogalerií, které obsahují několik tisíc fotek (a mobek). To nelze ve zdraví prohlédnout najednou. Ale každá fotogalerie je koncipovaná k jedné kapitole, a kdo má tu možnost, může si při četbě konkrétní kapitoly probírat snímky s ní související. Tady je ten web:

Velká práce skončila. Doufám, že se vám její výsledek bude zamlouvat.

Psáno v Praze na Lužinách dne 12. května 2015

Událost přivítání knihy v Kuřeti na Facebooku.
Vystoupení Věry Nerušilové zprostředkovalo sdružení Muzika Judaika. Děkujeme!

Propagační stránka knihy na FB
Kniha na webu nakladatele

Bílé obláčky dálným nebem plynou nad údolím Jizreel...